Izravno terećenje i SEPA izravno terećenje
Zašto trošiti vrijeme, energiju i dodatni novac na plaćanje računa?
S uslugom izravnog terećenja Banka plaća moje račune na vrijeme i po povoljnim naknadama.
Izravno terećenje je usluga kojom vlasnik transakcijskog računa pristaje da Banka, umjesto njega, izvršava plaćanja određenim izdavateljima računa prijenosom s njegovog transakcijskog računa na račun izdavatelja računa automatski i pravovremeno.
SEPA je inicijativa Europske Unije s ciljem uspostavljanja jedinstvenoga sustava plaćanja u kojem pravne i fizičke osobe mogu vršiti i primati plaćanja pod istim uvjetima i s istim pravima i obvezama.
HPB od 2017. godine pruža uslugu izvršavanja SEPA izravnih terećenja prema izdavateljima računa koji su se prilagodili SEPA pravilima za izravna terećenja u kunama.
Za što mogu koristiti izravno terećenje odnosno SEPA izravno terećenje?
- A1 Hrvatska d.o.o.
- Adriatic Slovenica d.d.
- Generali Osiguranje d.d.
- Grawe Hrvatska d.d.
- HEP Opskrba d.o.o.
- Hrvatska radiotelevizija
- Hrvatski telekom d.d.
- Sava osiguranje d.d.
- Tele 2 d.o.o.
- Triglav osiguranje d.d.
- UNIKOM d.o.o.
Što je potrebno za ugovaranje izravnog terećenja odnosno SEPA izravnog terećenja?
- Potrebno je biti vlasnik transakcijskog računa
- Predočiti važeći identifikacijski dokument
- Predočiti bankovnu karticu računa s kojeg će se vršiti plaćanje
- Priložiti račun za koji se ugovara izravno terećenje
- Popuniti i predati obrazac Suglasnost za izvršenje platnih transakcija izravnim terećenjem u Banci ili kod primatelja plaćanja
- Popuniti i predati obrazac SEPA Suglasnost za Osnovno izravno terećenje računa za uslugu SEPA izravnog terećenja primatelju plaćanja ili u Banci ako primatelj plaćanja i Banka tako ugovore
Koje su prednosti podmirivanja računa izravnim terećenjem odnosno SEPA izravnim terećenjem?
Ne morate voditi brigu o redovitom izvršenju obveza plaćanja – ona se vrše automatski prema dogovorenim uvjetima
Niže naknade u odnosu na gotovinsko plaćanje
Od Banke dobivate obavijest o uspješno provedenom plaćanju
Uslugu možete opozvati u bilo kojem trenutku
Izravno terećenje i SEPA izravno terećenje u brojkama
Ugovaranje izravnog i SEPA izravnog terećenja iznosi 0 kuna
Izvršenje izravnog terećenja u korist izdavatelja računa s kojima Banka ima zaključen ugovor o izvršavanju izravnih terećenja iznosi 0 kuna
Izvršenje SEPA izravnog terećenja u korist izdavatelja računa iznosi 2,50 kuna po nalogu
Usporedba postojeće usluge izravnog terećenja i SEPA izravnog terećenja
-
Ugovorni odnos između primatelja plaćanja i banke
Primatelji plaćanja ugovaraju uslugu izravno terećenje sa svakom bankom bilateralno te dogovaraju tehnički standard razmjene podataka.
-
Mjesto na kojem platitelji daju Suglasnost primatelju plaćanja za terećenje računa
Usluga izravno terećenje je usluga koju banke pružaju primateljima plaćanja i platiteljima. Platitelj u pravilu Suglasnost za terećenje računa predaje u svojoj banci, a može ju predati i kod primatelja plaćanja ako je to primatelj plaćanja ugovorio s bankom (primatelj plaćanja zaprima Suglasnosti za terećenje računa platitelja u ime i za račun banke – primatelj je prodajno mjesto banke). Izmjene i opoziv Suglasnosti platitelji mogu raditi isključivo u banci.
-
Informacije koje primatelj plaćanja daje platitelju prije izvršenja naloga izravnog terećenja
U usluzi izravno terećenje nema jednoznačno definiranog postupanja kojeg se primatelji moraju pridržavati.
-
Obveza povrata plaćenog iznosa platitelju na njegov zahtjev
Prema Zakonu o platnom prometu platitelj u postojećoj usluzi izravno terećenje ima pravo na povrat autoriziranih i neautoriziranih platnih transakcija. Pravila povrata nisu standardizirana.
-
Ugovaranje specifičnih uvjeta (zabrana, crne i bijele liste)
Nema ugovaranja specifičnih uvjeta.
-
Tehnički uvjeti realizacije usluge
Formati datoteka kojima se provodi razmjena podataka o izravnim terećenjima nisu standardizirani.
-
Naknada
Prema ugovoru s primateljem plaćanja ili prema Tarifi banke.
-
Rokovi
Izvršavaju se dok primatelj ne započne koristiti uslugu SEPA izravno terećenje ili do krajnjeg roka prema Nacionalnom planu migracije na SEPA.
-
Ugovorni odnos između primatelja plaćanja i banke
Primateljima plaćanja je dovoljna jedna banka preko koje će zadavati SEPA izravna terećenja, a ona putem NKS-a distribuira SEPA izravna terećenja prema drugim bankama u kojima platitelji imaju otvorene račune. Izvršenje SEPA izravnih terećenja je moguće ako platitelj ima otvoren račun u banci koja je pristupila SDD shemi.
-
Mjesto na kojem platitelji daju Suglasnost primatelju plaćanja za terećenje računa
SEPA izravno terećenja je usluga koju primatelj plaćanja pruža platiteljima. Platitelj Suglasnost za terećenje računa daje primatelju plaćanja, a u banci samo ako primatelj plaćanja i banka tako ugovore (banka zaprima Suglasnost za terećenje računa platitelja u ime i za račun primatelja – banka je prodajno mjesto primatelja). Izmjene i opoziv Suglasnosti rade se kod primatelja plaćanja ili u banci ako banka radi u ime i za račun primatelja.
-
Informacije koje primatelj plaćanja daje platitelju prije izvršenja naloga izravnog terećenja
SEPA standard propisuje da je primatelj plaćanja obavezan obavijestiti platitelja 14 dana prije svakog terećenja o datumu, iznosu te identifikatoru primatelja i identifikatoru suglasnosti (prenotifikacija). Primatelj plaćanja može s platiteljima dogovoriti i kraći rok za slanje ove obavijesti.
-
Obveza povrata plaćenog iznosa platitelju na njegov zahtjev
Pravila povrata su standardizirana. SEPA pravila propisuju pravo platitelja potrošača na bezuvjetni povrat svakog plaćenog iznosa u roku od 8 tjedana od datuma terećenja računa te pravo povrata u roku od 13 mjeseci za neautoriziranu platnu transakciju (Refund).
-
Ugovaranje specifičnih uvjeta (zabrana, crne i bijele liste)
Potrošač može ugovoriti u svojoj banci zabranu usluge ili definirati crnu/bijelu listu primatelja ili druge posebne uvjete provođenja.
-
Tehnički uvjeti realizacije usluge
Na razini bankovne zajednice dogovoreni su standardi i pravila sukladno ISO 20022 XML (SEPA format).
-
Naknada
Prema Tarifi banke.
-
Rokovi
Od trenutka kada primatelj započne koristiti uslugu SEPA izravnog terećenja.
Često postavljena pitanja
Nepismene osobe prihvaćaju opće uvjete Banke stavljanjem otiska prsta na obrazac Ugovora. Slijepe ili slabovidne osobe prihvaćaju opće uvjete Banke kao i sve druge, poslovno sposobne osobe vlastoručnim potpisom na obrazac Ugovora. Zaposlenik Banke je dužan pročitati opće uvjete poslovanja s fizičkim osobama nepismenoj, slijepoj ili slabovidnoj osobi. Nepismena ili slijepa osoba može biti u pratnji s osobom od povjerenja koja će joj pročitati – objasniti ugovore, opće uvjete i ostalu dokumentaciju te ujedno može provjeriti ispravnost unesenih podataka koje nepismena ili slijepa osoba ne bi mogla samostalno i pravovremeno uočiti.
Tekući račun možete zatvoriti u poslovnicama Banke ili poštanskim uredima, a potrebno je sljedeće:
- vratiti karticu tekućeg računa vlasnika i opunomoćenika ukoliko postoje
- vratiti uređaje za identifikaciju klijenta (token) te druge isprave i dokumente vezane za poslovanje po računu
- podmiriti sve obveze po računu i kreditnim karticama vezanim uz isti
Tekući račun može otvoriti:
- poslovno sposobna fizička osoba, rezident i nerezident;
- maloljetna osoba u radnom odnosu;
- maloljetna osoba uz zakonskog zastupnika;
- osoba pod skrbništvom uz skrbnika.
Trajni nalog može se ukinuti na zahtjev vlasnika transakcijskog računa u poslovnici Banke ili poštanskom uredu.
Potrebno je da se nasljednik/ci jave u poslovnicu Banke ili poštanski ured s važećim osobnim dokumentom i pravomoćnim rješenjem o nasljeđivanju (original ili kopija ovjerena kod javnog bilježnika). Ukoliko ostavinska rasprava nije pokrenuta i postoji mogućnost da će izdavanje rješenja o nasljeđivanju zahtijevati duže razdoblje Banku je potrebno obavijestiti o smrti vlasnika računa donošenjem smrtnog lista u poslovnicu Banke ili poštanski ured.
Izvršenje trajnog naloga, za koje na dan dospijeća nisu osigurana sredstva na transakcijskom računu s kojeg se izvršava plaćanje, provodi se na sljedeći način:
- za kredit odobren u Banci sve dok se u cijelosti ne naplati dospjeli anuitet
- 25 dana za trajne naloge u korist kredita po mandatnim poslovima
- 15 dana za trajne naloge u korist računa fizičkih osoba otvorenih u Banci
- 7 dana za trajne naloge u korist računa otvorenih u drugim bankama.
Istekom navedenog roka, ukoliko se trajni nalog nije izvršio, Banka će vam dostaviti Obavijest o neizvršenju trajnog naloga i naplatiti naknadu sukladno važećim naknadama Banke. Nakon tri uzastopna neizvršenja Banka zatvara trajni nalog.
Devizni račun možete otvoriti u poslovnicama Banke uz predočenje važećeg identifikacijskog dokumenta i potvrde o osobnom identifikacijskom broju (OIB-u). Otvaranje računa je besplatno.
Zahtjev za ukidanjem slanja izvatka na kućnu adresu možete podnijeti u bilo kojoj poslovnici Banke ili poštanskom uredu. Osim usluge slanja izvatka na kućnu adresu, Banka nudi mogućnost slanja izvatka putem email-a, a izvadak o promjenama stanja i transakcijama po računu možete zatražiti u svim poslovnicama Banke.
Potrebno je ispuniti zahtjev za aktivaciju SMS/E-mail usluge u najbližoj poslovnici Banke ili poštanskom uredu.
Naknade za korištenje SMS/Email usluge možete pronaći ovdje.