Korisni savjeti za uporabu HPB kartica

HPB kartice korisnicima omogućuju brz i jednostavan pristup novcu, bezgotovinsko plaćanje na fizičkim prodajnim mjestima, kupovinu online, plaćanje na rate te jednostavno praćenje troškova.

Kako biste smanjili i izbjegli rizike prilikom korištenja kartica, pripremili smo za vas korisne savjete za sigurno korištenje kartica na bankomatima, u trgovinama te pri kupnji na internetu.

Savjeti korisnicima

  • Karticu aktivirajte po zaprimanju na jedan od sljedećih načina: putem internetskog bankarstva, mHPB aplikacije, pozivom na 072 472 472 i/ili 0800 472 472 ili u poslovnici Banke.
  • Karticu potpišite na potpisnoj traci, na poleđini kartice.
  • PIN naučite napamet, ne zapisujte ga, niti ga nosite uz karticu; radi lakšeg pamćenja PIN-a na bankomatima HPB-a moguća je besplatna promjena PIN-a, a preporuča se izbjegavanje kombinacije brojeva koje je lako pogoditi (npr. datum ili godina rođenja, četiri iste znamenke, 1234…).
  • Beskontaktno plaćanje možete koristiti tek nakon prve transakcije potvrđene PIN-om.
  • Prilikom unosa PIN-a na bankomatu ili POS-u preporuka je zakloniti tipkovnicu.
  • Kartice ne ostavljajte bez nadzora kako bi se izbjegle eventualne prevare (dodatno terećenje, fotografiranje kartice ili prepisivanje podataka s kartice…).
  • Provjerite iznos troška na potvrdi o transakciji, a potvrde čuvajte najmanje do primitka Obavijesti o troškovima za razdoblje u kojem je transakcija izvršena.
  • Karticu isključivo smije koristiti osoba čije je ime otisnuto na kartici.
  • Redovno kontrolirajte troškove provjerom stanja računa: na bankomatima Banke, putem aplikacije mHPB ili internetskog bankarstva Banke i/ili provjerom mjesečnih izvješća po računima.

Sigurnija kupnja putem interneta

  • Redovno ažurirajte svoj internetski preglednik i antivirusne programe na uređajima s kojih obavljate kupovinu na internetu.
  • Podatke o karticama, PIN-ovima, Tokenu/mTokenu čuvajte u tajnosti.
  • Nikada ne šaljite jednokratnu zaporku (Token, mToken) SMS-om, Messengerom, WhatsAppom, Viberom i drugim aplikacijama za slanje poruka.
  • Ne objavljujte fotografije svojih kartica na društvenim mrežama.
  • Ne šaljite podatke s kartica, kao ni fotografije kartica elektronskom poštom ili nekom od aplikacija za slanje poruka.
  • Ukoliko primite elektroničku poštu sumnjivog sadržaja ne otvarajte poveznice iz poruke niti odgovarajte na poruke – banka, kartične kuće i slične institucije neće vas elektroničkom poštom tražiti korisničke podatke (lozinke, korisničko ime, broj kartice i dr.).
  • Obratite pozornost je li stranica sigurna, odnosno, počinje li adresa stranice s HTTPS (“s” = “secure”, siguran). Stranice koje započinju s HTTP izbjegavajte.
  • Izbjegavajte kartična plaćanja te unošenje bilo kakvih podataka o kartici ukoliko ste spojeni na javnu WI-FI mrežu.
  • Izbjegavajte kupovine preko neprovjerenih oglasa na društvenim mrežama, prijave na usluge s besplatnim probnim periodom na neprovjerenim prodajnim mjestima, nagradne igre koje vas obavještavaju o već osvojenoj nagradi…
  • U slučaju da vam nakon izvršenog plaćanja roba nije dostavljena ili vam je dostavljena oštećena ili pogrešna roba, odnosno da vam usluga koju ste platili nije bila omogućena, problem pokušajte najprije riješiti s prodajnim mjestom. Ako ne uspijete obratite se Banci.

U slučaju nepoznatih troškova za koje ste sigurni da ih niste napravili:

  • odmah kontaktirajte HPB Kontakt centar radi provjere troškova i blokade kartice te sprječavanja daljnjeg korištenja kartice ili privremeno blokirajte karticu putem aplikacije mobilnog bankarstva.
  • podnesite pisani prigovor putem službenih kanala komunikacije (poslovnice Banke, internetsko bankarstvo)
Kartično poslovanje - sigurno korištenje kartica
Blokada kartica
  • broj za blokadu kartica (01 4804 464) zapisan je na poleđini samih kartica
  • navedeni broj dostupan je 365 dana u godini, od 0 do 24 sata
  • savjetujemo vam da broj za blokadu imate zapisan na nekom dostupnom mjestu odvojenom od same kartice
  • karticu možete privremeno blokirati putem mHPB aplikacije
Koje su prednosti korištenja kartice za kupnju na prodajnim mjestima?
  • nije potrebno nositi gotovinu
  • svaka provedena transakcija evidentira se u Banci i omogućuje transparentno praćenje troškova potrošnje
Zaštita od zlouporabe kod korištenja kartice na prodajnim mjestima
  • PIN naučite napamet, ne zapisujte ga niti ga nosite uz karticu; radi lakšeg pamćenja PIN-a na bankomatima HPB-a moguća je besplatna promjena PIN-a uz preporuku izbjegavanja kombinacije brojeva koje je lako pogoditi (npr. datum ili godina rođenja, četiri iste znamenke, 1234…)
  • kod zaprimanja kartice obavezno se potpišite na potpisnoj traci na poleđini kartice
  • karticu aktivirajte tek po zaprimanju na neki od navedenih načina:
    • HPB internetskim bankarstvom – izbornik Kartice/Aktivacija kartice
    • mHPB-om – Kartice/Aktivacija kartice
    • pozivom na govorni automat 072 472 472 – izbornik br. 4; Aktivacija kartice/unos prvih 6 znamenaka i zadnje 4 znamenke kartice te OIB-a
    • u poslovnicama Banke
    • pozivom na 0800 472 472
  • beskontaktno plaćanje možete koristiti tek nakon prve transakcije potvrđene PIN-om
  • karticu kojoj je istekao rok valjanosti uništite tako da je prerežete preko magnetske trake i čipa
  • prilikom plaćanja na prodajnom mjestu karticu nemojte ispuštati iz vida kako bi se izbjegle eventualne prijevare (dodatno terećenje, fotografiranje kartice ili prepisivanje podataka s kartice...)
  • ako primijetite gubitak/krađu kartice nazovite Kontakt centar Banke na broj telefona 01 4804 464 koji je dostupan od 0 do 24 sata ili napravite privremenu blokadu putem aplikacije mobilnog bankarstva i to što je prije moguće kako bi se spriječio nastanak neželjenih troškova
  • broj za blokadu kartica imajte zapisan na nekom dostupnom mjestu odvojenom od same kartice
  • redovno kontrolirajte troškove na računima provjerom stanja računa na bankomatima Banke, praćenjem prometa po računima putem aplikacije mHPB ili internetskog bankarstva Banke, provjerom mjesečnih izvješća po računima
  • karticu isključivo smije koristiti osoba čije je ime navedeno na kartici, a ukoliko želite da netko drugi raspolaže sredstvima na vašim računima potrebno je te osobe opunomoćiti uz izradu novih kartica koje glase na njihovo ime i prezime
  • kod podizanja gotovine na bankomatu ili plaćanja u trgovini rukom zaklonite tipkovnicu prilikom unosa PIN-a
Zaštita od zlouporabe kod korištenja kartice na internetu
  • čuvajte svoje kartice na sigurnom mjestu i ne ostavljajte ih bez nadzora
  • ne objavljujte fotografije svojih kartica na društvenim mrežama
  • sve podatke o karticama, PIN-ovima, tokenu/mTokenu čuvajte u tajnosti i ne odajte ih nikome osobno, putem telefona ili drugih sredstava za komunikaciju
  • ne šaljite podatke s kartica, kao ni fotografije kartica elektronskom poštom ili nekom od aplikacija za slanje poruka - za prodaju robe, npr. preko Njuškala, nije potrebno kupcu slati fotografiju kartice, dovoljno je dostaviti podatak o IBAN-u
  • ako primite elektroničku poštu sumnjivog sadržaja ili primatelja ne otvarajte poveznice iz poruke niti odgovarajte na poruke – Banka, Mastercard, Visa, Paypal, Google i slične institucije neće vas elektroničkom poštom tražiti nikakve korisničke podatke (lozinke, korisničko ime, broj kartice i dr.)
  • prilikom plaćanja na internetskim prodajnim mjestima obratite pozornost je li stranica na kojoj namjeravate izvršiti kartično plaćanje sigurna, odnosno, počinje li adresa stranice s HTTPS, dok stranice koje započinju s HTTP izbjegavajte
  • izbjegavajte kartična plaćanja te unošenje bilo kakvih podataka o kartici ukoliko ste spojeni na javnu WI-FI mrežu
  • izbjegavajte kupovine preko neprovjerenih oglasa na društvenim mrežama (Facebook, Instagram i sl.), a naročito kad se radi o robi poznatih robnih marki po nevjerojatno povoljnim cijenama. Najčešće se radi o lažnim stranicama koje služe za prikupljanje i krađu osobnih podataka i podataka o kartici, a roba često ne bude isporučena. Na taj način otuđeni podaci korisnika mogu se od strane lopova koristiti za plaćanje na drugim internetskim trgovinama, pri čemu korisnici tek naknadno uočavaju da su njihovi računi terećeni za transakcije koje oni nisu izvršili
  • nagradne igre koji pozivaju potencijalne korisnike na sudjelovanje ili ih obavještavaju o već osvojenoj nagradi vrlo često se koriste u svrhu prevare. U većini slučajeva nagradne igre vezane su za osvajanje mobilnih uređaja, računala, brendirane robe, avio karata i slično
  • nikako nemojte slati jednokratnu zaporku (Token, mToken) SMS-om, Messengerom, WhatsAppom, Viberom i drugim aplikacijama za slanje poruka
  • ukoliko obavljate jednokratnu kupovinu računalnih igrica ili nekih drugih aplikacija na nekom od uređaja koje nemate pod kontrolom (npr. Playstation konzoli, mobitelu neke druge osobe, a posebice mobitelu kojeg koriste djeca) dobro provjerite jesu li podaci o kartici ostali zapamćeni na tom uređaju te ih u tom slučaju obrišite
  • izbjegavajte prijave na usluge s besplatnim probnim periodom od nekoliko dana za koje se prilikom prijave traži unos podataka s kartice (osim ako se radi o provjerenom prodajnom mjestu) ili pak za takve registracije koristite kartice za koje imate potpunu kontrolu moguće potrošnje (npr. HPB Visa prepaid karticu)
  • u slučaju da vam nakon izvršenog plaćanja roba nije dostavljena ili vam je dostavljena oštećena ili pogrešna roba, odnosno da vam usluga koju ste platili nije bila omogućena, dužni ste najprije pokušati problem riješiti s prodajnim mjestom. Tek kad iskoristite sve dostupne mogućnosti za rješavanje spora s prodajnim mjestom, a i dalje smatrate da ste oštećeni, kontaktirajte Banku putem nekog od dostupnih kanala (poslovnice Banke, internetsko bankarstvo, poziv Kontakt centru) te će vam Banka pokušati pomoći u skladu s pravilima kartičnih transakcija
  • redovno ažurirajte svoj internetski preglednik i antivirusne programe na uređajima s kojih obavljate kupovinu na internetu
Što učiniti u slučaju nepoznatih troškova za koje ste sigurni da ih niste napravili?
  • odmah kontaktirajte HPB Kontakt centar koji radi 24 sata dnevno radi provjere troškova i blokade kartice te sprječavanja daljnjeg korištenja kartice odnosno generiranja novih neželjenih troškova
  • ili privremeno blokirajte karticu putem aplikacije mobilnog bankarstva
  • podnesite pisani prigovor putem službenih kanala komunikacije (poslovnice Banke, internetsko bankarstvo)

Prijava nestanka kartice

Nestanak kartice prijavite ODMAH na brojeve telefona koji su dostupni 24 sata dnevno:

0800 472 472 ili 01 4804 464

Zapišite brojeve kako biste ih uvijek imali pri ruci.