eBank

E-bankarstvo raste najbrže


Usluge elektroničkog bankarstva drže rekord po stopama rasta. S obzirom na prednosti koje nude, teško je i zamisliti svijet u kojem smo račune plaćali drugačije.

Prije ne tako mnogo vremena još smo s nepovjerenjem slušali kako nam bankari nude mogućnost da račune plaćamo iz udobnog naslonjača u našem boravku i pri tom još uštedimo. Plaćati bez čekanja u poslovnicama činilo se zanimljivo i privlačno, ali nismo svi odmah trčali za tim da s nekoliko klikova mišem prebacujemo stotine ili tisuće kuna. Neke od nas u početku su mučile sumnje i nesigurnost pa su bankarstvo putem interneta ostavili za novo doba.

Nismo se ni okrenuli, a već smo tu, u „budućnosti“, kada doslovno spavamo i jedemo uz naša računala i pametne telefone. I kada se, moramo to priznati, sve teže snalazimo bez pristupa internetu. S obzirom na popularnost i dostupnost interneta bez kojeg je danas gotovo nemoguće živjeti, ali i vječiti problem nedostatka vremena, logično je da se brže i jednostavnije odlučujemo sve više stvari baviti online, iz udobnosti svojeg stana ili hotela u kojem odmaramo.

Banka na daljinu
Kupovina odjeće i obuće, tehnike, pa i živežnih namirnica, druženje s prijateljima, čitanje knjiga, različite rezervacije, upisi u škole … sve je online, pa ne čude ni podaci o stalnom porastu broja onih koji svoje financijsko poslovanje obavljaju „na daljinu“.

Statistike pokazuju da se stalno povećava broj onih koji se prebacuju u elektronički svijet. S klikom miša ili tipke na mobitelu danas jednostavno i brzo kontroliramo financije - nema više sumnji i pitanja kao nekad. Poslovnice banaka su nam otvorene i naš broj će doći na red za sve što nam je potrebno, ali danas točno znamo što možemo obaviti bez čekanja u redu.

Hrvatska poštanska banka povećava kreditiranje stanovništva i poduzetnika, bilježi i stalni rast depozita, no najveće stope rasta ima na uslugama elektroničkog bankarstva. Sve u svoje vrijeme.

Zar smo nekad plaćali drugačije!?
Korištenje s bilo kojeg mjesta na svijetu gdje postoji pristup internetu, pristup računima 24 sata na dan, sedam dana u tjednu, brže i jednostavnije obavljanje transakcija, smanjenje troškova i količine papirnate korespondencije, ekonomičnija i brža komunikacija s bankama elektronskim putem i sve to, uz povoljnije naknade. Zar smo nekad uopće plaćali drugačije?!

Ne treba izostaviti ni komociju koju pružaju navedene usluge. Ušteda vremena, izbjegavanje papirologije, brz pristup računu neovisno o radnom vremenu poslovnica glavni su razlozi zbog kojih broj korisnika internetskog bankarstva svakim danom sve brže raste. A s obzirom na vrijeme u kojem živimo kada je većina nas orijentirana na uštede gdje god je to moguće, ova vrsta bankarstva još više dobiva na značaju i privlači sve veći broj korisnika.

Hrvati i nove tehnologije
Posljednjih godina online bankarstvo postalo je normalna stvar za većinu korisnika bankarskih usluga. Već su usporedbe provedene 2011. godine pokazale da je Hrvatska po prihvaćanju internetskog bankarstva prestigla i bankarske sile kao što su Italija ili Španjolska, a vodimo i u utrci sa Slovenijom, Slovačkom, Češkom, Poljskom i ostalima. Prema istraživanju hrvatskog ureda MasterIndexa u suradnji s GfK centrom provedenim tijekom studenog i prosinca 2012. godine na 1000 korisnika bankarskih usluga u dobi od 18 do 55 godina, internetsko bankarstvo najpopularniji je način provjere i vođenja evidencije o troškovima.

Podaci HNB-a za 2012. godinu pokazuju kako u Hrvatskoj više od milijun građana koristi internetsko bankarstvo, dok gotovo pola milijuna njih bankarske poslove obavlja putem mobitela. Dakle, kao nacija spremno prihvaćamo nove tehnologije.

Hrvatska poštanska banka bilježi značajan porast broja korisnika usluga elektroničkog bankarstva. Broj građana koji koriste internetsko bankarstvo HPB-a i broj njihovih transakcija u protekloj je godini porastao oko 30 posto, dok je broj korisnika HPB SMS/E-mail usluge povećan za 33 posto.

Od informacije do transakcije
Banke danas nude veliki broj usluga koje se mogu obaviti putem interneta. Izvršavanje tih usluga online jednako je kvalitetno i sigurno kao u poslovnicama. Internetsko bankarstvo se manje-više razlikuje od banke do banke, ali u načelu podrazumijeva isti raspon usluga. Ukratko, usluge koje je moguće obaviti putem interneta mogu se podijeliti u dvije velike skupine - informacije o stanju računa, kredita i kartica te obavljanje različitih financijskih transakcija.

Standardna ponuda usluga koju nudi internetsko bankarstvo uključuje pregled stanja na računima, provjeru iznosa dopuštenog prekoračenja i roka do kojeg vrijedi, ispis potvrda o transakcijama, prebacivanje novca s jednog računa na drugi, uvid u kamate po računima, plaćanje računa, kupnju i prodaju deviza i ostalo.

Internetsko bankarstvo Hrvatske poštanske banke, uz standardnu ponudu financijskih usluga, građanima omogućuje predaju i pregled zahtjeva za kupnju/prodaju/prijenos udjela u fondovima HPB Investa te uplatu rate i pregled stanja stambene štednje u HPB Stambenoj štedionici. Uz navedeno, omogućuje i kupnju GSM bonova, pregled poslovnica i bankomata HPB-a te prikaz tečajne liste.

Zbog sve veće popularnosti ove usluge i želje da udovolji zahtjevima njenih korisnika, HPB kontinuirano unaprjeđuje i širi mogućnosti internetskog bankarstva. Tako je nedavno klijentima ponudila uslugu eRačun koja omogućava zaprimanje i plaćanje elektroničkih računa i uplatnica na brz, jednostavan i ekonomičan način.

Jednostavnije, ali i jeftinije
Koristeći internetsko bankarstvo na jednom mjestu imamo potpunu kontrolu nad svim svojim računima (tekući, žiro, devizni, krediti, kartice, ušteđevine) i transakcijama te u svakom trenutku možemo znati stanje na njima. Da bismo koristili uslugu internetskog bankarstva, potrebno je imati otvoren račun u odabranoj banci, računalo s pristupom internetu te uređaj kojim ćemo se autorizirati, a kojeg nam daje banka.

Postoji nekoliko načina autorizacije, ovisno o banci i tehnološkoj pozadini. Za privatne korisnike to su najčešće tokeni ili mtokeni, dok pravne osobe u pravilu koriste smart ili pametne kartice. Ponekad banke nude i izbor između dvije različite metode, kao primjerice Hrvatska poštanska banka koja građanima nudi mogućnost pristupa usluzi putem tokena ili mtokena, a poslovnim korisnicima putem tokena ili smart kartice.

Za korištenje internetskog bankarstva HPB naplaćuje mjesečnu naknadu za korištenje usluge te naknade za transakcije koje su i do nekoliko puta niže nego pri klasičnom plaćanju u poslovnicama. Hrvatska poštanska banka kontinuirano potiče korištenje internetskog bankarstva, pa je tako prošle godine za svoje klijente snizila pojedine naknade u tom segmentu poslovanja. Također, u posebnim paketima za studente Diplomac i Diplomac+ internetsko bankarstvo HPB-a je besplatno, dok se umirovljenicima koji ga koriste unutar paketa za umirovljenike ne naplaćuje upisnina, a mjesečna naknada je povoljnija.

Dostupno i na mobitelu
Još naprednija i mobilnija verzija internetskog bankarstva je sve popularnije mobilno bankarstvo. Ono nam omogućuje plaćanje računa doslovno „u hodu“. Kao još bolja alternativa stajanju u redovima u poslovnicama banaka, mobilno bankarstvo nudi pristup vlastitim financijama bilo kada i bilo gdje putem mobilnog uređaja koji ima mogućnost spajanja na internetsku vezu.

Poput klasičnog internetskog bankarstva kojim se služimo na računalu, mobilno nam bankarstvo također omogućuje niz funkcionalnosti poput provjere stanja i prometa po svim računima, uvida u stanje štednje i kredita, plaćanja, praćenja transakcija po svim kreditnim i debitnim karticama, kupnje GSM bonova, provjeru tečajne liste, kupnje i prodaje deviza i ostalo. Sve to nudi i HPB-ova usluga mBanking koja je u samo godinu dana otkad je plasirana na tržište zabilježila izniman interes klijenata.Tijekom 2013. godine očekuje se još brži rast ove usluge.

Opreza nikad dosta
Aplikacije za internetsko i mobilno bankarstvo razvijene su na temelju najviših tehnoloških standarda i osiguravaju maksimalan stupanj sigurnosti, pouzdanosti i zaštite podataka, no ipak treba biti oprezan pri davanju informacija i vršenju transakcija.

Treba pripaziti na neke osnovne stvari – čuvati lozinke, PIN-ove i tokene, voditi računa o sigurnosti samog računala, koristiti posljednje nadogradnje antivirusnih programa, ne pristupati neprovjerenim stranicama niti odgovarati na sumnjive poruke, osobito one koje od nas traže osobne ili financijske podatke, pa čak ni ako izgledaju kao službene poruke banke. Takve slučajeve odmah treba prijaviti banci. 

Povratak na novosti